Prednosti Kongresa
Učešće na IV coupDefouet međunarodnom kongresu o secesiji (IV coupDefouet International Congress on Art Nouveau) u Barseloni uključuje i mogućnost obilaska muzeja, istorijskih kuća, fondacija, prostornih celina iz perioda secesije. Jedinstvene prilike da se dublje upozna katalonski modernizam (naziv za secesiju u Kataloniji) i produkti ovog dinamičnog, ekstravagantnog i originalnog umetničkog pokreta.
Museu del Modernisme de Barcelona (Muzej katalonske secesije) ove godine je ugostio i uz inspirativno stručno vođenje Gabriela Pinos-Giraua (Gabriel Pinós-Guirao) učesnicima Kongresa priuštio šetnju kroz katalonski modernizam.
Muzej katalonske secesije u Barseloni
Muzej je publici predstavljen 2011. godine u prostoru koji je nekada bio prodavnica i skladište tekstilne kompanije Fabra & Coats. Zgrada u kojoj je smešten izgrađena je između 1902. i 1904. godine po projektima Enrika Sagnie i Viljavekija (Enric Sagnier i Villavecchia), jednog od najproduktivnijih barselonskih arhitekata. Osnovu muzejske zbirke čini privatna kolekcija porodice Pinos-Girau (Pinós-Guirao) sa nekim od najzanimljivijih primera slikarstva, skulpture, primenjenih umetnosti, nameštaja, vitraža…
O postavci
Savremena muzeologija, između ostalog, nalaže smeštanje eksponata u istorijski kontekst. Prateći tu liniju postavka u prizemlju uvodi nas u nastanak katalonske secesije kroz paralelu klasicističkih, eklekticističkih i primera čistog katalonskog modernizma. Slike, nameštaj, dela primenjene umetnosti pričaju priču o novoj, bogatoj društvenoj klasi – la burgesia (buržoaziji) koja je odigrala ključnu ulogu u rađanju umetničkog pokreta s kraja 19. i početka 20. veka.
U donjoj etaži, nekadašnjem skladištu, predstavljena je izložba “Els 4 Gats. La Cuna del Modernismo” (Četiri mačke. Kolevka Modernizma). Umetnička revolucija u Barseloni započela je druženjem u pivnici „4 Mačke“. Ramon Casas, Santiago Rusiñol, Miquel Utrillo and Pere Romeu smatraju se za kreatore katalonskog modernizma, kako je pivnica Četiri mačke bila epicentar događanja njih četvorica dobili su nadimak ’Četiri mačora’. Mladi Pablo Pikaso, koji je tek započeo svoj hod ka slavi, pridružio se ovoj četvorki istražujući nove pravce u razvoju umetnosti. Čak je i oslikao jelovnik Pivnice.
Izložba predstavlja različite aspekte pokreta između revolucionarnog i alternativnog rada Četiri mačora i religioznih predloga grupe poznate kao Sveti Luka, na čijem čelu je bio Antonio Gaudi.
Iako se pojedinačna dela u ovakvoj postavci ponekada zagube i utope, ova postavka podvlači važnost kontekstualizacije i okolnosti više nego značaj određenih umetničkih dostignuća.
Bilo je zadovoljstvo otkriti začetke jednog izuzetnog, specifičnog i po svemu vrlo posebnog pokreta u vreme kada su izuzetni, specifični i posebni pokreti stasavali diljem ove jedinstvene planete.
Određeni segmenti su autorku podstakli i inspirisali za neke nove priče, ali o tome kada dođe vreme.
U sledećem tekstu nešto više o još jednom malom muzeju sa velikom pričom…
Fotografije M. Sikošek