RAT I PLAKAT 1914 – 1918.

U Muzeju primenjene umetnosti u Beogradu 6. decembra 2014. otvorena je izložba pod nazivom „Rat i plakat, 1914 – 1918.“ , trajaće do 31. januara 2015. Slobodna sam da kažem da je izložba za ne propustiti, a nadam se da će ovaj tekst biti dobar podsticaj. Uz tekst pogledajte i kratki video u kome autor izložbe gospodin Vladimir Čeh, osnivač Instituta za istoriju oglašavanja, specijalno za čitaoce sajta lepotazivota.rs govori o Umetnosti ubeđivanja.

No, krenimo od početka. U godini kada se obeležava 100 godina od početka Velikog rata, izložba plakata vezanih za prvi rat koji je nazvan Svetskim u mnogome može pomoći da se sagleda kolika je i kakva propagandna mašinerija pokrenuta, sve u cilju da se rat dobije.

Koncepcija izložbe je jasna, logična i zanimljiva. Priča je van svake politike i nadmetanja, samo je o tome kako se jedan novi mediji koristio i razvijao tokom ove nesrećne četiri godine.

Kako „neka alatka iz svakodnevnog života preko noći preraste u oružje ogromne moći“, zapitao se gospodin Vladimir Čeh i kroz različite delove izložbe pokušao da nađe odgovor. Prvih šest tema prate korake samog rata: regrutacija, protivnik, zajam, štednja, dobročinstvo i „reklame“ tj. popularisanje rata kao da je u pitanju izlet ili provod jer su nakon prvog naleta patriotizma u mnogim zemljama želja i volja da se ode u veliko krvoproliće splasle. Sedma tema bavi se simoblima koji su korišćeni na plakatima, poput orlova, zmajeva, višeglavih zmajeva…

prst

ribe                             zmija                  dont

zafrancuskezne

Drugi deo izložbe zove se „Pomozimo Srbiju, našeg saveznika“ i predstavlja plakate koji su u Francuskoj, Engleskoj i SAD pozivali na akcije prikupljanja pomoći za malenu, ali kako sami plakati kažu hrabru i u srcu veliku Srbiju. Malo zbunjuje to što je na jednom francuskom plakatu kao dan Bitke na Kosovu naveden 26. jun (umesto 28), ali ne treba sitničariti, važno je bilo da se pomoć skupljala i o hrabrim ratnicima priča pričala.

dansrbije                                             needserb

Završni deo izložbe čine plakati iz vremena Velikog rata u Srbiji. Razlika između plakata iz Francuske, Engleske, SAD, Australije, Novog Zelanda, Nemačke, Austrije, Mađarske, Rusije… i Srbije je pre svega u likovnosti. Naime plakati u Srbiji su bili isključivo tekstualne objave, najave, naredbe, upozorenja… Dobošari i štampane proklamacije bile su način komunikacije u tadašnjoj državi.

„Grafički oblikovane teškim, crnim slovima, naslovima u verzalu ili većem fontu od ostatka teksta, kao i neizbežnim potpisom, takođe odštampanim većim fontom, zvanične proklamacije ne ostavljaju nedoumicu o potrebi autora teksta da se narod povinuje njihovim zahtevima i odlukama“ – Slobodan Jovanović, kustos izložbe, iz kataloga.

naredba                tifus

Možda i najintrigantnija priča vezana uz ovu izložbu je priča o Umetnosti ubeđivanja (koju možete čuti direktno od autora izložbe na našem snimku). Priča o fazama u razvoju medija i njihovom životnom ciklusu: od prenosa inforamcija, preko animacije do manipulacije, lako se može prepoznati i na ovim plakatima, samo treba gledati.

Iako je tema izložbe rat i plakat u njemu i oko njega, izložba je ipak pozitivna, inspirišuća, navodi na razmišljanje, ali je i zabavna i intrigantna. Puno likovnosti, puno saveta koji bi i danas mogli dobro da dođu, ponešto što deluje veoma arhaično (poput saveta za štednju u Velikoj Britaniji gde se između ostalog kaže da treba imati slugu samo onoliko koliko je neophodno), ali i podsetnik da nije sve uvek onako kako se na prvi pogled čini da jeste.

Ukratko u Srbiji se naređivalo, opominjalo i objavljivalo, a u drugim zemljama su se trudili da kroz sliku i reč podstaknu sugrađane na prave postupke. Tako australijanci pozivaju svoje muške da pomognu vladi da održi obećanje dato Velikoj Britaniji da će im u pomoć poslati 50 hiljada ljudi, Britanci za svoje vojnike traže knjige kako bi im olakšali boravak na frontu, dok Francuzi smatraju da su to cigare i vino…

australija

Izložba je otvorena do kraja januara naredne godine, ulaz je besplatan, katalog (veoma dobar i vrlo informativan) je takođe besplatan, nema razloga da se ova izložba ne poseti i u njoj uživa.

Zahvaljujemo se gospodinu Vladimiru Čehu što je odvojio svoje vreme za razgovor sa nama.

Fotografije sa izložbe – Majda Sikošek

Izvinjavamo se na kvalitetu video snimka, no biće bolje kada nabavimo bolju kameru.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Posted in Muzeji i galerije, Umetnost and tagged , , , , , , , .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *